niedziela, 9 października 2011

Tort chałwowy

Październik to dla mojej rodziny miesiąc świętowania. Mnie przypada starzeć się o rok, a moim rodzice wspominają weselne dzwony. Staramy się świętować razem i ten rok nie był wyjątkiem. Chciałam zaskoczyć wszystkich jakimś nowym smakiem, a że mój Tato przepada za słodkościami, a Mama uwielbia chałwę, postawiłam na tort chałwowy. Podstawowy przepis znalazłam tutaj, jednak na własne potrzeby odrobinę go zmodyfikowałam.


Nie miałam zbytnio czasu na pieczenie domowego biszkopta, więc wykorzystałam gotowe spody firmy Delecta oczywiście kakaowe.
Do wykonania masy natomiast użyłam:
  • 80g miękkiego masła
  • 140g chałwy o smaku waniliowym
  • opakowanie serka mascarpone
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
  • konfitura z całymi wiśniami

Masło ucieramy do białości, następnie dodajemy pokruszoną chałwę i serek mascarpone w temperaturze pokojowej. Miksujemy do połączenia się składników. Na koniec dodajemy ekstrakt waniliowy i znów przez chwilę miksujemy.


Biszkopt układamy na obrotowym talerzu do tortów. Nasączamy go ekstraktem kawowym, do wykonania którego potrzebujemy:
  • 1/2 szklanki wrzątku
  • 3 łyżeczki rozpuszczalnej kawy
Po nasączeniu ciasta nakładamy warstwę masy chałwowej oraz warstwę konfitur wiśniowej. Przykrywamy następnym krążkiem biszkoptowym i powtarzamy czynności. Ostatnim krążkiem przykrywamy masę i również go nasączamy.
Tort pokryłam bitą śmietaną, do wykonania której wykorzystałam:
  • 2 kubeczki śmietany 36%
  • szczypta soli
  • 2 opakowania cukru waniliowego


Schłodzoną śmietanę ubijamy przez chwilę, dodajemy szczyptę soli i cukier waniliowy. Ubijamy na sztywno.
Śmietanę nakładamy na tort szerokim nożem lub szpatułką. Na koniec boki ozdabiamy okruszkami z biszkoptu, lub gorzkim kakao. Na wierzch sypiemy startą gorzką czekoladę, ozdabiamy drylowanymi wiśniami.


Tort okazał się hitem! Smakował wszystkim i każdy zjadł dodatkowy kawałek. Zdecydowanie jeszcze kiedyś go popełnię!

SMACZNEGO! :)

5 komentarzy:

  1. a dla nas takim miesiącem jest listopad. więc też torty będą. :) Ten krem chałwowy brzmi pysznie <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale wspaniałe! Uwielbiam chałwę, to musi być pyszny tort! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aż ślinka leci na jego widok. Pychotka! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś dla mnie:) Uwielbiam chałwę. Tort wygląda kusząco:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wpadłam,na podreperowanie zdrowia......i ni
    e pomyliłam się! Tort pychota!

    OdpowiedzUsuń